Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
В період з 07 по 14 вересня 2020 року в Котелевському районному суді Полтавської області проведено анонімне опитування громадян.
З метою інформування громадськості про заплановане опитування громадян, 04 вересня 2020 року розміщено відповідне оголошення на офіційній веб-сторінці суду та інформаційному стенді у приміщенні суду.
За основу було взято рамкову систему оцінювання роботи суду (стандарти, критерії, показники та методи), розроблені програмою USAID «Справедливе правосуддя».
Під час опитування всім відвідувачам суду пропонувалося заповнити анкети, які затверджено рішенням РСУ №5 від 05.02.2016 року (додаток 6). Необхідно підкреслити, що не дивлячись на анонімність анкет, громадяни досить неактивно приймають участь у подібних заходах.
Даний захід проводиться з 2012 року та є досить корисним. Його мета полягає у досягненні належного рівня відповідності суспільним очікуванням щодо ефективності та якості судових послуг та задоволеності роботою суду громадян.
У ході реалізації опитування зібрана та проаналізована інформація за такими параметрами як доступність суду, зручність та комфортність перебування в приміщенні суду, повнота та ясність судової інформації, якість роботи працівників апарату суду і суддів, дотримання термінів судового розгляду та інше.
Аналіз результатів опитування громадян – відвідувачів суду показав наступні результати.
Загальна характеристика респондента
В опитуванні взяли участь лише 7 осіб, з яких 4 – жінки. Анкети заповнено відвідувачами суду у паперовому вигляді самостійно, без участі інтерв’юерів. На електронну та поштову адреси суду анкети не надходили.
Серед осіб, які прийняли участь в опитуванні, переважають люди з вищою освітою – 86% (з них, 2 учасники опитування вказали про наявність у них вищої юридичної освіти) та 1 особа (14%) із середньою або неповною середньою освітою.
Переважну більшість серед респондентів становили особи віком від 26 до 39 років та від 40 до 59 років (по 43%) та лише 1 особа віком від 18 до 25 років.
28% учасників опитування (2 особи) проживають в смт. Котельва, де знаходиться приміщення суду, решта – в іншому населеному пункті.
За рівнем заможності 72% опитаних вважають себе середнього статку, однакова кількість відвідувачів – нижче середнього статку (1 особа) та 1 респондент - богатим.
Переважна більшість респондентів (86%) відмітили, що представляють у суді особисто себе, решта – іншу особу. 57% громадян перебували в суді вперше, 29% – були учасниками судового процесу більше 2 разів, 1 особа брала участь в судових засіданнях більше 6 разів. Основна частина відвідувачів (86%) – учасники цивільного процесу, 1 респондент зазначив, що брав участь при розгляді кримінальних і цивільних справ.
Під час опитування громадяни визначили ступінь їхньої обізнаності з роботою суду та суддів в цілому наступним чином:
Підсумовуючи зауважимо, що необізнаність з роботою суду задекларувала та частина осіб, які є учасником судового процесу перший раз. Особи, які мають досвід повторного чи багаторазового звернення до суду - достатньою мірою є поінформованими з питань організаційної та процесуальної діяльності суду.
Основана частина оцінювання за вимірами якості
За наслідками опрацювання анкет було виявлено, що 71% опитаних громадян оцінили якість роботи Котелевського районного суду Полтавської області на «добре» або «відмінно», 1 відвідувач вважає роботу суду посередньою.
За 5-бальною шкалою середня оцінка якості роботи суду становить 4 бали.
Такий показник, як територіальна доступність суду, загалом не залежить від поточної діяльності суду, однак він має суттєве значення у формуванні загальної оцінки. 100% опитаних осіб зазначили, що у них не виникало проблем з пошуком місцезнаходження суду, можливістю безперешкодно та легко до нього дістатися.
Якщо відвідувачам суду доводилося телефонувати до суду для отримання потрібної інформації, 29% респондентів визначилися з тим, що їм завжди вдавалося додзвонитися та отримати інформацію, така ж кількість громадян поставили оцінку «3». Не вдалось отримати інформацію по телефону 2 особам. 1 відвідувач скористався правом не відповідати на це запитання.
Щодо графіку роботи канцелярії суду, відвідувачі суду, які прийняли участь в анкетуванні, цілком задоволені встановленим графіком. Так, 71% респондентів вчасно та безперешкодно вирішували свої питання у суді завдяки зручному графіку роботи канцелярії суду. Лише 1 особа поставила оцінку «3» та 1 респондент не визначився з відповіддю на це запитання.
Оцінку якості приміщенню суду опитуванні відвідувачі надали «добру». Так, 5 респондентів з 7 опитаних осіб цілком задоволенні достатністю зручних місць для очікування судових засідань, оформлення документів, підготовки до засідання; чистоти та прибраності приміщення суду та його освітлення. Разом з тим, 29% опитуваних оцінили на «3» вільний доступ до побутових приміщень (туалетів) та якість прибирання в приміщенні Будинку правосуддя.
Щодо питання про зручність розташування та наповнення інформаційних стендів – 86% відвідувачів суду, які прийняли участь у анкетуванні, задоволені висвітленням інформації на стендах, вважають її кількість достатньою та зручною для використання.
Водночас варто відмітити, що майже половина опитуваних громадян зазначили, що не користуються веб-сторінкою суду в Інтернеті (і це в основному люди середнього віку, які мають вищу освіту).
Сприйняття роботи працівників апарату суду
Під час опитування респонденти досить високо оцінили професіоналізм працівників апарату суду.
5 із 7 відвідувачів суду відповіли, що працівники суду стараються і не припускаються помилок у роботі та відмітили, що працівники апарату суду ставляться до відвідувачів доброзичливо, з повагою та бажанням допомогти, незалежно від їх соціального статусу. І лише 2 особи вважають, що існує певна диференціація у відношенні.
Дотримання термінів судового розгляду та сприйняття роботи судді
Слід зазначити, що 86% респондентів позитивно відповіли на запитання «Чи вчасно (відповідно до графіку) розпочалося останнє засідання по Вашій справі?». 1 особа має протилежну думку.
Що стосується дотримання термінів судового розгляду, 3 громадян з 7 опитаних вважають обґрунтованими затримки/перенесення слухань у розгляді справи, 2 респондентів вважають причини затримки або перенесення слухання не завжди обґрунтовними, 2 особи не визначились з відповіддю.
100% респондентів засвідчили, що їм вчасно надходила повістка про розгляд справи. 71% опитаних громадян відповіли, що при призначенні дня та часу наступного засідання судді завжди враховують побажання учасників процесу щодо дати призначення.
Досить добре оцінили відвідувачі дотримання суддями загальної етичної вимоги ставитися з повагою до учасників процесу, що є одним із ключових елементів Кодексу суддівської етики.
71% громадян засвідчили, що судді ставляться доброзичливо, ввічливо та коректно до відвідувачів суду. 86% опитаних громадян задоволені підготовкою судді до розгляду справи та вважають, що судді надають можливість сторонам обґрунтовувати свою позицію.
Також 86% респондентів визначили наявність компоненту «неупередженість та незалежність судді» у розгляді їхньої справи та 1 особа вказала на можливість існування «зовнішнього тиску» на суддю.
43% респондентів на час проведення опитування вже отримала рішення по справі та всі з них відзначили про своєчасність отримання повного тексту рішення і зазначили, що його зміст викладений доступною, зрозумілою мовою. 100% осіб, які отримали рішення суду, не збираються його оскаржувати.
Зміни та рекомендації, які наданні респондентами щодо підвищення та покращення якості роботи суду
Одним із завдань опитування було визначення рейтингу важливості окремих вимірів роботи суду, які слід покращувати в першу чергу.
Отже, із 7 респондентів 4 визначились з відповіддю та з шести вимірів якості відмітили найбільш важливий (1 місце) - «Якість роботи працівників апарату суду», а останнє місце в рейтингу посідає вимір - «Повнота та якість інформації». Разом з тим, 71% опитуваних громадян не змогли визначитися щодо виміру якості за ступенем важливості.
На додаткове запитання, яким було Ваше враження від візиту до суду сьогодні, порівняно з Вашими очікуваннями, 86% від загальної кількості респондентів (6 із 7 опитуваних), які приймали участь в анкетуванні зазначили, що «кращі, ніж очікував», 1 респондент зазначив відповідь «відповідають очікуванням».
На два останніх додаткових запитання (№57, №58), чи змінилась якість роботи суду загалом; чи відчули Ви певні зміни в організації роботи цього суду після запровадження автоматизованої системи діловодства – частина респондентів (29%), яка відповіла на ці питання вказали, що значно покращилась діяльність суду та відзначили позитивні зміни в організації роботи суду після запровадження автоматизованої системи; 1 особа зазначила, що «не відчув ніяких змін щодо якості роботи суду»; решта (57%) – скористалися правом не відповідати на ці запитання.
Підводячи підсумки проведеного анкетування, можна зазначити, що в цілому громадяни задоволені організацією роботи Котелевського районного суду та ставленням суддів і працівників апарату до відвідувачів.
На жаль ні один з учасників опитування не висловив пропозицій та побажань стосовно конкретних змін, які необхідні для покращення роботи суду сьогодні (було запропоновано додатково вписати на лінійованих полях анкети, запитання №54).
Водночас, досить вагомим та обґрунтованим способом дізнатись, чого саме відвідувачам суду не вистачає для того, щоб назвати надавані судом послуги «якісними» - є вимір якості по категоріях (запитання №53). З опрацьованих анкет можна зробити висновок, який саме вимір потребує покращення в першу чергу. Для відвідувачів нашого суду - це «якість роботи працівників апарату суду».
Дякуємо всім, хто прийняв участь в опитуванні!
Отримані показники анкетування стануть підґрунтям для досягнення позитивних змін у суді, стимулом для поліпшення організації роботи нашого суду та збільшення довіри громадян до судової системи.
Відповідальна особа за співпрацю із ЗМІ